Pågående prosjekter
Behovsbaserte konferanser
Gjennom prosjektet «Behovsbaserte konferanser» jobber Rusfri Oppvekst for at barn og unge i utsatte livssituasjoner skal fanges opp så tidlig som mulig. Ved å øke kunnskapen og kompetansen til barnehage- og skoleansatte mener Rusfri Oppvekst at en skaper flere trygge og bevisste voksne. Disse trygge og bevisste voksne gir videre økt sannsynlighet for at en kan fange opp de barna og unge som trenger å bli fanget opp av hjelpeapparatet. For å nå dette, gjennomfører Rusfri Oppvekst årlig en rekke fagkonferanser med fokus på mindre byer/tettsteder i Norge. Hvis din kommune/barnehage/skole er interessert, vennligst ta kontakt. Våre konferanser arrangeres over hele landet. Oversikt over årets konferanser finner du her.
Studentprosjekt om alkohol og psykisk helse
Gjennom prosjektet arrangerer Rusfri Oppvekst lunsjforedrag ved Norsk Lærer Akademi i Bergen for å øke kunnskapen om hvordan alkohol påvirker studenters psykiske helse.
Våg å være
Skoleåret 2024-25 gjennomfører Rusfri Oppvekst prosjektet «Våg å være – Folkehelse og livsmestring i skolen» på 7.trinnet ved tre skoler; Avaldsnes skole, Grasdal skule og Manger barneskule.
Prosjektet gjennomføres med tilskudd fra Helsedirektoratet.
Marit Barene er utdannet pedagog og er prosjektleder. Hun gjennomfører prosjektet ved alle de tre skolene.
Ved overganger fra barneskole til ungdomsskole er utvikling av et positivt selvbilde og en trygg identitet særlig avgjørende, spesielt med tanke på drikkepress og rusdebut. For å bidra i dette arbeidet, gjennomføres tre klassebesøk ved hver skole for å gi elevene oppdatert og relevant kunnskap om utenforskap, selvtillit, rus og kompetanse som fremmer god psykisk helse og som skal bidra til at barna lærer å håndtere medgang, motgang og utfordringer på en best mulig måte, som drikkepress, utsette alkoholdebut m.m.
Vi gjennomfører også to foreldremøter hvert skoleår for å gi foreldrene relevant ruskunnskap og legge til rette for styrket skole-/foreldresamarbeid.
På foreldremøtene gis foreldre/foresatte relevant ruskunnskap og bedre kjennskap til det lokale rusbildet, bl.a. gjennom presentasjon av ferske Ungdata-tall.
I tillegg inviterer vi til to fagkonferanse som tar opp tematikken “Barn som pårørende”, “voksnes felles ansvar for barna i et lokalsamfunn” og “Barn i krise – om skolevegring og psykisk helse”.
Konferansene blir gjennomført for alle ansatte ved skolene med hhv. Gerd Helene Irgens og Heidi Wittrup Djup som foredragsholdere.
.
Avsluttede prosjekter
Folkehelse og livsmestring i skolen – et pilotprosjekt
Skoleåret 2023-24 gjennomførte Rusfri Oppvekst pilotprosjektet “Folkehelse og livsmestring i skolen» i 7.klasse på Ådland skole.
Ved overganger fra barneskole til ungdomsskole er utvikling av et positivt selvbilde og en trygg identitet særlig avgjørende, spesielt med tanke på drikkepress og rusdebut. For å bidra i dette arbeidet, gjennomførte vi tre klassebesøk for å gi elevene oppdatert og relevant kunnskap om utenforskap, selvtillit, rus og kompetanse som fremmer god psykisk helse og som skal bidra til at barna lærer å håndtere medgang, motgang og utfordringer på en best mulig måte, som drikkepress, utsette alkoholdebut m.m.
Vi gjennomførte også to foreldremøter for å gi foreldrene relevant ruskunnskap og legge til rette for styrket skole-/foreldresamarbeid.
På foreldremøtene fikk foreldre/foresatte relevant ruskunnskap og bedre kjennskap til det lokale rusbildet, bl.a. gjennom Ungdata-tall.
Første foreldremøte ble gjennomført med Marit Barene og Torbjørn Nervik var foredragsholdere.
I tillegg inviterte vi til en fagkonferanse som tok opp tematikken “barn som pårørende” og “Barn i krise”
Konferansene ble gjennomført for alle ansatte ved skolen med Gerd Helene Irgens og Heidi Wittrup Djup som foredragsholdere.
JamLab
Prosjektene Rusfri Oppvekst har jobbet med gjennom årene, har vært rettet mot voksne som jobber med barn og ungdom. I 2018 startet vi opp med JamLab, et nytt og spennende prosjekt der vi har jobbet direkte med elever. Gjennom prosjektet har vi brukt musikk som verktøy.
Organiserte fritidsaktiviteter som idrett, korps, musikkundervisning og fritidsklubber fyller viktige funksjoner i barn og unges liv. Vi ønsker at alle unge skal få mulighet til å delta i slike aktiviteter. Gjennom prosjektet har vi tilbudt musikkundervisning og samspill ved tre barneskoler i Loddefjord kommune i Bergen fram til utgangen av 2022.
FAVN-fremtidens SFO
Rusfri Oppvekst ønsket å starte et femårig prosjekt der vi kunne tilby ca. 40 barn i Loddefjord bydel i Bergen en alternativ skolefritidsordning (SFO). FAVN – Fremtidens SFO skulle være et forsterket tilbud for barn som trenger det.
FAVN – Fremtidens SFO skulle ha personale med terapeutisk og pedagogisk utdanning, og ha relasjonsbygging, psykisk helse og forebygging i fokus. Barnepsykolog Magne Raundalen, psykolog Trond Haukedal og samfunnsviter Arne Klyve var prosjektets faglige veiledere. Beklageligvis har vi ikke klart å skaffe midler til prosjektet, som foreløpig er lagt på is.
Forebygging gjennom økt kunnskap, trygghet og bevissthet
Rusfri Oppvekst har tidligere hatt samarbeidsavtaler med Høgskolen på Vestlandet og NLA Høgskolen Bergen. I dette samarbeidet la Rusfri Oppvekst inn forelesninger om temaer som vold, overgrep, psykisk helse, rus, traumer, barn i kriser, tilknytningsforstyrrelser, relasjonskompetanse m. fl. i dagens lærerutdanning.
Tilbudet ble gitt Praktisk-pedagogisk Utdanning (PPU, 2 år), grunnskolelærerutdanningen (4 år) og barnehagelærerutdanningen (3 år). Studentene fikk disse forelesningene gjennom hele studieforløpet sitt. Hver forelesning var på 2-3 timer, to ganger i semesteret.